60 år med muligheter: ManpowerGroup markerer milepæl i norsk arbeidsliv

I 2025 kan ManpowerGroup se tilbake på seks tiår som en sentral aktør i det norske arbeidsmarkedet. Siden oppstarten i 1965 har selskapet bidratt til å forme både enkeltmenneskers karrierer og bedrifters suksess, og har dermed spilt en viktig rolle i utviklingen av arbeidslivet i Norge.

Med sterke merkevarer som Manpower, Experis, Jefferson Wells og Talent Solutions har ManpowerGroup etablert seg som ledende innen bemanning, rekruttering og konsulenttjenester. Tusenvis av mennesker har gjennom årene funnet sin vei inn i arbeidslivet via selskapet, enten det har vært snakk om deres første jobb eller en spesialisert rolle i en ny bransje. Samtidig har bedrifter fått bistand til å dekke kritiske kompetansebehov i et arbeidsliv i stadig endring.

- Gjennom 60 år har vi sett hvordan jobbmuligheter kan forandre liv og skape verdier, både for enkeltmennesker og samfunnet som helhet. Dette jubileet handler ikke bare om å feire vår historie, men om å takke alle som har bidratt til denne reisen – ansatte, kunder og kandidater. Sammen skal vi fortsette å forme et inkluderende og fremtidsrettet arbeidsliv, sier Maalfrid Brath, konsernsjef i ManpowerGroup Norge.

Talent Shortage 1080 × 1080 (1200 x 628 px) (1)-2

Fra innovasjon til markedsledelse

På 60 år har ManpowerGroup gått fra å være en pioner i bemanningsbransjen til å bli en markedsleder. Selskapet har ledet an i bransjen og vært med på å introdusere nye arbeidsformer, tilpasset seg lokale og globale arbeidsmarkedstrender og satt bærekraft og inkludering på dagsordenen.

Selskapet ble startet i Milwaukee i USA i 1948, og et gjennomgående trekk for selskapets historie har vært å møte arbeidsmarkedets skiftende behov. Det startet med arbeidskraft til kontor og administrasjon, i dag leveres det kompetanse til alle bransjer og fagområder. Denne tilpasningsevnen har vært avgjørende for selskapets suksess både globalt og i Norge, gjennom 60 år preget av teknologisk utvikling, globalisering og nye krav til fleksibilitet i arbeidslivet.

Kritisk kompetansemangel

Ved inngangen til 2025 oppgir 74 % av alle bedrifter at de har noen eller store utfordringer med å fylle stillinger grunnet mangel på rett kompetanse, viser ManpowerGroups nyeste Talent Shortage- undersøkelse.

Konkurransen om ettertraktede personer i arbeidslivet er helt annerledes nå enn bare for noen få år siden. Bedrifter må tenke nytt for å tiltrekke og beholde ansatte. Med dette bakteppe blir virksomheters HR-strategi like viktig som forretningsstrategien. Med ManpowerGroups tilgang til innsikt både fra det globale og lokale arbeidsmarkedet, er selskapet i dag en viktig diskusjonspartner og rådgiver for kunder slike at de kan vinne kampen om kompetansen.

Blikket rettet mot fremtiden

Selv om ManpowerGroup feirer en betydelig milepæl, er blikket rettet fremover. Arbeidslivet står foran store endringer, med økt digitalisering, grønn omstilling og nye krav til kompetanse. Selskapet skal derfor fortsette å tiltrekke og utvikle den kompetansen som markedet trenger i denne transformasjonen.

Selskapet legger også vekt på å fremme mangfold og inkludering som en styrke for norsk næringsliv i en tid med stor kompetansemangel.

Når selskapet nå ser fremover, er ambisjonen klar:

-Vi skal fortsette å skape muligheter og være en drivkraft i fremtidens arbeidsliv, sier Brath, konsernsjef i ManpowerGroup Norge.